گفتنی های چیدمان

طراحی دکوراسیون داخلی چیست ؟

دکوراسیون
دکوراسیون داخلی مجموعه ای از کارهای هنری و سلیقه ای مختلف است که حاصل نتیجه آن محیطی آرامش بخش برای انسان هاست . محیطی که علاوه بر منطبق بودن بر سلیقه افراد ، کاربرد خوبی هم داشته باشد و اگر بخواهیم مفهومی آن را تعریف کنیم طراحی دکوراسیون داخلی به هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه تلقی می گردد.

تاریخچه طراحی دکوراسیون داخلی

مطمئناً علاقه انسان به زیبائی و آرایش محل زندگی‌اش امری جدید نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی‌های دوران غارنشینی، سوای مسئله اطلاع‌رسانی، نقش تزئینی نیز داشته‌اند.

بنابر اسناد های تاریخی ، هنر طراحی دکوراسیون از زمان مصریان باستان دیده شده است و تا امروز با توجه به پیچیدگی ها و پیشرفت های صنعت به اوج شگفتی های خود رسیده است .
حرفه طراحی داخلی به وضوح تعریف نشده و پروژه های انجام شده توسط یک طراح داخلی به طور گسترده ای متفاوت است. عباراتی مانند دکوراتور و طراح اغلب مترادف استفاده می شود. با این حال، تمایز میان اصطلاحات وجود دارد.

دکوراتور داخلی

واژه دکوراتور داخلی در اواخر قرن نوزدهم اوایل قرن بیستم پدید آمده است.به آن دسته از دست اندرکاران گویند که که در تنظیم داخلی در سبک های مختلف تخصص دارد. در این متن سبک اشاره به یک ترکیب بندی بر اساس یک تصویر از یک ایده خاص، زمان، مکان، و غیره به عنوان مثال : ویکتوریا، گرجستان، دکو، هنر مدرن، و غیره دارد. اصطلاح دکوراتور داخلی نیز نشان می دهد تمرکز بر جنبه های زینتی و متحرک از داخل کابین، مانند رنگ، مبلمان، مبلمان قالبگیریهای و قاب سازی، طراحی دارد.

طراح داخلی

جامعه طراحان داخلی امریکا(ASID) طراح داخلی را چنین تعریف می کند: ” متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی کسب کرده است.”

طراح داخلی مستلزم آن است که تاکید بر برنامه ریزی، طراحی کاربردی و استفاده موثر از فضا که در این حرفه وجود دارد، در مقایسه با تزئین فضای داخلی بیشتر باشد.طراح داخلی می تواند پروژه هایی که شامل تنظیم فاصله های طرح اولیه را در داخل یک ساختمان و همچنین پروژه هایی که نیاز به درک درستی از مسائل فنی مانند آکوستیک، نور، دما، و غیره دارند را انجام دهد.
اگرچه یک طراح داخلی ممکن است لایه ای از فضا را بسازد، وی ممکن نیست فضارا بدون داشتن تصویب یک معمار بسازد. به همین دلیل است که بسیاری از طراحان داخلی تمام تحصیلات خود را برای یک معمار خوب شدن می گذرانند.طراح داخلی ممکن است مایل به تخصصهایی از انواع طراحی داخلی برای توسعه دانش فنی خاص به آن منطقه باشد.

انواع تخصصی های طراحی داخلی

مسکونی

طراحی مجتمع های مسکونی طراحی داخلی اقامتگاه خصوصی است.

بازرگانی

دکوراسیون داخلی یک آرایشگاه مردانه در تهران

طراحی تجاری دربرگیرنده طیف گسترده ای از تخصص های زیر است: خرده فروشی : شامل مراکز خرید، فروشگاه، فروشگاه تخصصی، تجارت و نمایشگاه های تجسمی است. برند تجسمی و فضایی : استفاده از فضا به عنوان یک رسانه به بیان نام تجاری شرکت ها شرکت : طراحی دفتر شرکت برای هر نوع کسب و کار بهداشت و درمان : طراحی بیمارستان ها، امکانات کمک های زندگی، ادارات پزشکی، دفاتر دندانپزشک، امکانات روانپزشکی، آزمایشگاه ها، امکانات پزشکی ویژه مهمان نوازی و تفریح : شامل هتل ها، متل ها، تفرجگاه ها، کافه ها، رستوران ها، باشگاه های سلامت و چشمه های معدنی، و غیره رسمی و سازمانی : ادارات دولتی، موسسات مالی (بانک ها و تعاونی های اعتباری)، مدارس و دانشگاه ها، آرایشگاه ها، امکانات مذهبی و غیره مراکز صنعتی : ساخت و امکانات آموزشی و همچنین امکانات صادرات و واردات

سایر موارد

مناطق دیگر این تخصص عبارتند از : طراحی نمایشگاه و موزه، طراحی رویدادها (از جمله مراسم ها، کنوانسیون ها و کنسرت)، تئاتر و طراحی با کارایی، طراحی در تولید فیلم و برای تلویزیون .

طراحی دکوراسیون داخلی محدودیت ندارد!

طراحی دکوراسیون داخلی فقط محدود به طراحی یک منزل ، یا کابینت آشپزخانه نمی شود ، بلکه طراحی دکوراسیون داخلی در رابطه ها با ایجاد فضای کاربردی در تمام مکان ها از جمله ساختمان های عمومی ، املاک تجاری مانند مغازه ها ، فروشگاه ها ، رستوران ها ، سالن های اوقات فراغت ، دفاتر کار و امثالهم نیز صدق می کند . در ضمن طراحی دکوراسیون داخلی می تواند سیار و یا فقط محدود به یک زمان خاصی باشند . مثلا طراحی دکوراسیون غرفه نمایشگاهی و یا …

طراحی دکوراسیون داخلی مجموعه ای از سلیقه ، خلاقیت افراد زبده و با تجربه ای ست که با تمام وجود ایده ای را در ذهن خود می پرورانند و آن را با تلاش روزانه و شبانه به واقعیت تبدیل می کنند . در طراحی دکوراسیون داخلی عوامل داخلی و خارجی بسیار زیادی موثر هستند از جمله ، سلیقه ، خلاقیت ، الگو ها و ایده ها ، محیط و … طراح دکوراسیونی خوب از آب در خواهد آمد که تمام این المان ها را یک جا و به صورت یکپارچه در کنار یکدیگر قرار داده باشد .

چرا طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت دارد؟

خوب طراحی دکوراسیون داخلی فقط برای زیبا جلوه دادن محیطی نیست! می تواند بر خلق و خو افراد آن محیط نیز تاثیر قابل توجهی بگذارد . استفاده از طرح های رنگی نشاط بخش ، ایده های متفکرانه در نور و فضا می تواند باعث ایجاد  حس تفاوت و احساس آرامش کند .

از آنجایی که گفتیم طراحی دکوراسیون داخلی فقط و فقط محدود به منازل و ساختمان های مسکونی نیست ، طراحی دکوراسیون داخلی می تواند در مدارس و حتی بیمارستان ها نیز پیاده سازی شود ، بله ، طراحی دکوراسیون داخلی در بیمارستان هم می تواند مثمر به ثمر باشد ، چون انسان هموراه زیبائی را دوست دارد . مثلا طراحی دکوراسیون داخلی  می تواند در محیط های کاری و تجاری بسیار مثمر ثمر واقع شود، می تواند باعث افزایش اعتبار یک شرکت و همچنین افزایش روحیه کاری کارمندان آن شود . حال فرض کنید که یک رستوران که از طراحی دکوراسیون خوبی برخوردار باشد ، به صورت ناخودآگاه ، مشتریانی را وارد رستوران خواهد شد و غذاهای دلچسب نوش جان خواهند کرد ، یعنی جذب مشتریان جدید ، بدون آشنایی قبلی، فقط با دکوراسیون خلاقانه ، زیبا و هدفمند!!!
خلاصه طراحی دکوراسیون داخلی در همه جا می تواند مورد استفاده قرار بگیرد  و باعث افزایش ارزش قیمت یک ملک نیز شود .
منبع: cabinetkaran.ir
امتیاز شما به این مطلب

دکمه بازگشت به بالا