دانستنی های دکوراسیون

چگونه خانه خود را به سبک ژاپنی طراحی كنید؟

با اصفهان دکور در یک مطلب تازه از دکوراسیون داخلی همراه باشید :

همه حرف‌ها را می‌توان در یك واژه خلاصه كرد: ذن. بله، سادگی صلح‌طلبانه یكی از عناصر اصلی طراحی متواضع فرهنگ ژاپنی است.

وجود هزاران سال سنت در كشور ژاپن تاثیر زیادی بر روی زیبایی‌شناسی معماری و طراحی داخلی آن گذاشته است و نتیجه آن یك نوع طراحی داخلی بسیار فرهنگی و ملایم شده است.

سبك ژاپنی حول محور زندگی آرام و منظم، اهمیت دادن به تعادل، نظم، ترتیب، رسوم باستانی، و عشق به زیبایی طبیعی می‌چرخد.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

وقتی كسی مراسم باستانی چای خوردن و سبك زندگی ژاپنی را درك كند، آن‌گاه این فرهنگ به سرعت برایش تبدیل به فرهنگی ارزشمند می‌شود كه استفاده از ایده‌های موجود در این فرهنگ می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی زندگی روزمره او بگذارد. حتی اگر این گفته دلیل محكمی برای وارد كردن طراحی ژاپنی به زندگی‌تان نیست، می‌توان از سبك ژاپنی به منظور استفاده از تعالیم ذن در زندگی روزمره استفاده كرد. آیا بهتر نیست كمی صلح و هماهنگی را وارد خانه‌های خود كنیم؟

از آن‌جایی كه سبك ژاپنی یكی از سبك‌های پرطرفدار در دنیا است و می‌تواند آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد، ما در این مطلب سعی می‌كنیم 10 نكته در مورد طراحی به سبك ژاپنی را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید از ایده‌های آن در طراحی داخلی خانه خود استفاده كنید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

1) عناصر طبیعی موجود در فضاهای داخلی كه به سبك ژاپنی طراحی شده‌اند

در فرهنگ ژاپنی عشق به طبیعت و احترام به آن ریشه بسیار عمیقی دارد. بهترین راه برای ایجاد یك پیوند قوی با دنیای طبیعی این است كه آن را وارد فضای زندگی خود كنیم.

اضافه كردن گیاهان سنتی ژاپنی، مانند بونسای (bonsai) و بامبو، به فضای داخلی خانه بخش كوچكی از فرهنگ ژاپنی را وارد زندگی ما می‌كند. البته نه تنها از این گیاهان بلكه از هر نوع گیاه سبزی می‌توان استفاده كرد و همچنان به سبك ژاپنی پایبند بود. فقط در این مورد بهتر است از گیاهان شفاف و شاداب مانند نخل یا اركیده در خانه خود استفاده كنید.

استفاده از چیدمان گل‌های رنگارنگ در خانه‌های ژاپنی اصلا معمول نیست، بنابراین هر نوع گیاهی كه انتخاب می‌كنید مهم نیست، چیزی كه مهم است چیدمان ساده و طبیعی این عناصر است.

خانه‌های ژاپنی هم‌چنین از طریق پنجره‌های بزرگ كه باعث می‌شود مناظر بیرونی در هر زاویه‌ای دیده شوند طبیعت را وارد فضا داخلی می‌كنند. مانند این اتاق خواب، كه در عكس پایین آن‌ را مشاهده می‌كنید، درهای كشویی شیشه‌ای مناظر بیرون خانه را وارد فضای داخلی می‌كنند. خانه خود را رو به زیبایی‌های طبیعت باز كنید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

2) وان‌ از عناصر مهم در طراحی داخلی به سبك ژاپنی است
صدای آرام قل‌قل كردن آب گوش‌ شما را پر می‌كند و به سرعت تاثیری آرامش‌بخش بر روی شما می‌گذارد. درست مثل گیاهان، عناصر آبی در خانه‌های ژاپنی حتما حضور دارند.

اُفورو (Ofuro)، كه در ژاپنی به معنای حمام است، یك سنت بسیار خوب در طراحی ژاپنی است كه شما هم می‌توانید آن را به خانه خود اضافه كنید. وان‌های ژاپنی كوچك و عمیق هستند و معمولا در كنار آن‌ها یك نوع نیمكت قرار دارد. این وان‌ها در شرق آسیا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و افرادی كه به دنبال آرامش در خانه خود هستند از این نوع وان‌ها استفاده می‌كنند.

حمام خانه خود را با اضافه كردن یكی از این وان‌های ژاپنی تبدیل به خلوتگاهی آرامش‌بخش كنید. استفاده از این نوع وان‌ها به نوعی نقطه تماس طراحی شرقی و طراحی غربی است و باعث می‌شود تا فضایی شبیه فضای یك اسپا در خانه شما ایجاد شود.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

3) صفحه‌ها یا درهای كشویی به سبك ژاپنی
به درهای كشویی ژاپنی شوجی (Shoji) می‌گویند و این نوع درها یكی از عناصر طراحی ژاپنی هستند.

به دلیل هزینه بالای مسكن در ژاپن، خانه‌های این كشور معمولا كوچك هستند و اكثر ساكنان آن‌ها مستاجر هستند، به همین دلیل هر سانتی‌متر از فضا در طراحی داخلی مهم می‌شود. برعكس درهای معمولی، درهای شوجی به صورت افقی حركت می‌كنند و نسبت به درهای لولایی فضای بیش‌تری را ذخیره می‌كنند.

صفحه‌های ژاپنی معمولا از كاغذ مات نرم كه در درون یك چارچوب چوبی قرار می‌گیرند ساخته می‌شوند. با این وجود، انواع مدرن این صفحه‌ها به صورت آنلاین به فروش می‌رسند و معمولا از پنل‌های شیشه‌ای كه در درون یك شبكه چوبی قرار گرفته‌اند ساخته می‌شوند.

یكی از ویژگی‌های مهم و كلیدی این صفحه‌ها، برعكس درهای معمولی، این است كه مانع ورود نور طبیعی به فضا نمی‌شوند و هم‌چنین مناظر طبیعی را از درون آن‌ها می‌توان دید. خراب كردن یكی از دیوارها و قرار دادن یك در شیشه‌ای به سبك درهای ژاپنی به جای آن می‌تواند راه بسیار خوبی برای وارد كردن سبك ژاپنی به فضای داخلی خانه باشد.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

4) عناصر چوبی و بامبو در طراحی داخلی به سبك ژاپنی
یكی از بهترین راه‌ها برای هماهنگ شدن با طبیعت اضافه كردن عناصر طبیعی چوبی به درون خانه است. فرهنگ ژاپنی به استفاده از عناصر چوبی در همه قسمت‌های خانه معروف است.

دیوارها، درها، قاب صفحه‌ها، و چارچوب‌ها همگی از چوب طبیعی ساخته می‌شوند. متداول‌ترین چوب‌هایی كه از آن‌ها در خانه‌های ژاپنی استفاده می‌شود چوب درختان افرا، سرو، شوكران، و كاج قرمز است. بامبو نیز یكی از چوب‌های پرطرفدار در فرهنگ ژاپنی است كه همانطور كه در عكس زیر می‌توان مشاهده كرد از آن در عناصر تزئینی استفاده می‌شود.

بافت چوب را می‌توان در تمام قسمت‌های خانه‌های ژاپنی مشاهده كرد. با اضافه كردن كفپوش‌های بامبویی یا صفحه‌های چوبی سعی كنید این عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خود كنید. این چوب‌های طبیعی تاثیری آرامش‌بخش بر فضای خانه شما می‌گذارند و قطعا شما از این حالت لذت خواهید برد.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

5) فضای ورودی به سبك طراحی ژاپنی
فضای ورودی در خانه‌های ژاپنی جنكان (Genkan) نامیده می‌شود. فضای ورودی جایی است كه ساكنان خانه برای خوشامدگویی به مهمانان به آن‌جا می‌روند. هم‌چنین مردم ژاپن كفش‌های خود را در این فضا درمی‌آورند و آن را با دمپایی‌های خانگی تعویض می‌كنند.

همانطور كه در عكس زیر می‌بینید، فضای ورودی دارای یك قفسه یا كمد با نام گتاباكو (Getabako) است كه كفش‌ها در آن‌ها نگهداری می‌شوند (البته برعكس عكس پایین در این قفسه‌ها نوك كفش‌ها رو به بیرون قرار می‌گیرد). همانطور كه باز هم در عكس زیر مشخص است، فضاهای ورودی دارای ظاهر ساده‌ای هستند و در طراحی آن‌ها از عناصر چوبی استفاده می‌شود. هم‌چنین ورود نور طبیعی در این فضا عنصری ثابت در خانه‌های ژاپنی است.

هم‌چنین استفاده كفپوش‌هایی كه از كاشی‌های سنگی ساخته شده‌اند در خانه‌های ژاپنی، به ویژه در فضای ورودی، بسیار محبوب هستند. برای این‌كه بتوانید چنین طراحی‌ای را در خانه خود اجرا كنید، ما به شما پیشنهاد می‌كنیم كه خطوط ساده و مستقیم طراحی ژاپنی را تقیلد كنید. منظم نگه داشتن فضای ورودی شاید سخت‌ترین كار باشد، اما سعی كنید با استفاده از ایده‌هایی هوشمندانه این فضا را تمیز و منظم نگه دارید تا وقتی وارد خانه می‌شوید شلوغی تاثیر منفی بر روی شما نگذارد.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

6) مبلمان به سبك ژاپنی
اگرچه اكثر خانه‌های ژاپنی دارای فضاهای مبله برای مقاصد مختلف مانند گردهمایی خانوادگی یا فضایی برای تماشای تلویزیون نیستند، اما همچنان می‌توان سادگی طراحی ژاپنی را وارد قسمت‌های مختلف خانه كرد.

اكثر مبل‌های ژاپنی ارتفاع كمی دارند و یا در مراسم سنتی چای خوردن معمولا به جای مبل از بالشتك‌های سنتی ژاپنی استفاده می‌شود. برای این‌كه این نوع طراحی را در خانه خود اجرا كنید می‌توانید به سادگی از مبل‌هایی كم ارتفاع مانند میزهای كناری ساده و چارچوب تخت‌خواب موجود در عكس زیر استفاده كنید.

یا می‌توانید پا را كمی فراتر گذاشته و از میزهای كم ارتفاع ژاپنی و بالشتك‌های سنتی این كشور استفاده كنید. از این میزها می‌توان به عنوان میز غذاخوری استفاده كرد و مطمئنا خوردن غذا بر روی این میزها می‌تواند بسیار رمانتیك و متفاوت باشد. چه بخواهید طراحی غربی را با طراحی شرقی تركیب كنید و چه بخواهید كاملا از عناصر شرقی استفاده كنید، می‌توانید از سبك مبلمان ژاپنی در طراحی خانه خود استفاده كنید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

7)  اصول طراحی مینی‌مالیستی ژاپنی
همانطور كه تا الان متوجه شده‌اید، طراحی ژاپنی ساده و مینی‌مالیستی است. بی‌نظمی و شلوغی در خانه‌های ژاپنی جایی ندارد. همانطور كه در بالا بحث كردیم، گاهی حتی از مبلمان در یك خانه ژاپنی استفاده نمی‌شود.

چگونه می‌توانید به زیبایی‌شناسی طراحی ژاپنی دست یابید اما همچنان خانه‌ شما دارای مبلمان و عناصر مدرن باشد؟ نكته این‌جاست كه باید سعی كنید فضای خانه خود را ساده و منظم نگه دارید. اكثر طرفداران طراحی مدرن اجرای چنین ایده‌ای را در فضای خانه ساده و دست‌یافتی می‌دانند.

مبلمان باید مدرن باشد، از خطوط مستقیم تشكیل شده باشد، و از چوب طبیعی ساخته شده باشد. نورپردازی باید زاویه‌دار و مدرن باشد (همانطور كه در آشپزخانه موجود در عكس زیر می‌بینید). یا نورپردازی می‌تواند تقلیدی از سبك نورپردازی ژاپنی كه در آن از فانوس استفاده می‌شود باشد. به طور كلی برای تقلید از این سبك ساده و منظم باید به دنبال یك طراحی مدرن باشید. همه چیز باید با هدف در جایی قرار گرفته باشند و فضایی كه در آن قرار گرفته‌اند مخصوص آن‌ها طراحی شده باشد. هیچ وسیله‌ای نباید بی‌استفاده و خارج از نظم كلی فضا باشد. مطالعه هنر فنگ‌شویی می‌تواند به شما در طراحی مینی‌مالیستی خانه خود به سبك ژاپنی كمك زیادی كند.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

8) فضای باز و نورپردازی طبیعی از عناصر كلیدی در طراحی ژاپنی هستند
همانطور كه در بالا اشاره شد، فضای باز و اصول طراحی مینی‌مالیستی عناصر اصلی طراحی ژاپنی هستند. بنابراین بیایید به راه دیگری برای پیاده كردن سبك ژاپنی در خانه خود نگاهی بیاندازیم؛ این راه جدید نورپردازی طبیعی است.

نور طبیعی به طرز وسیعی این خانه‌ها را پر می‌كند و باعث ورود مناظر آرام و رنگ‌های زیبای طبیعت به درون خانه می‌شود. چه راهی می‌تواند بهتر از روشن ساختن فضای خانه باشد؟ استفاده از پنجره‌های بزرگ و وسیع و دهانه موجود در سقف مانند نورگیرها راه بسیار خوبی برای  روشن ساختن خانه با نور طبیعی است.

در طراحی ژاپنی به هیچ وجه از پرده‌های سنگین و كلفت استفاده نمی‌شود. آن‌ها تنها كاری كه می‌كنند جلوگیری از ورود نور طبیعی به درون خانه است. سعی كنید هیچ مانعی را در برابر پنجره‌های خانه خود قرار ندهید، اما اگر این امر امكان‌پذیر نیست، سعی كنید از سایه‌بان‌های بامبویی و یا پرده‌های نازك و ساده استفاده كنید. استفاده از نور طبیعی بهترین راه برای روشن ساختن خانه است.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

9) رنگ‌های پرطرفدار در طراحی ژاپنی
همانطور كه گفته شد در طراحی ژاپنی سعی می‌شود بیش‌ترین هماهنگی با طبیعت وجود داشته باشد، به همین دلیل در این سبك از رنگ‌های موجود در طبیعت استفاده می‌شود. رنگ‌های غالب در طرحی ژاپنی از رنگ قهوه‌ای موجود در چوب و رنگ سبز گیاهان ریشه می‌گیرند. هم‌چنین كفپوش‌ها از جنس چوب یا كاشی‌های سنگی به رنگ خاكستری هستند و اكثر دیوارها با صفحه‌هایی كه از كاغذهای مات ساخته شده‌اند جایگزین می‌شوند.

نتیجه چنین طراحی یك پالت رنگی ساده می‌شود كه رنگ‌های آن همگی خنثی هستند. چگونه می‌توانیم این نوع پالت را در خانه خود اجرا كنیم؟ سعی كنید با استفاده از قفسه‌ها چوبی، پنل‌های دیواری چوبی، و كفپوش‌های چوبی عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خود كنید و از رنگ خاكستری كاشی‌های سنگی در كفپوش‌ها و حتی مبلمان خانه خود استفاده كنید (به عكس زیر توجه كنید).

هم‌چنین، سعی كنید با استفاده از گیاهان خانگی رنگ سبز را وارد خانه خود كنید. هنگام انتخاب پالت رنگی سادگی اصلی‌ترین عامل است. به فضای بیرون از پنجره خانه خود نگاه كنید تا ببینید از چه رنگ‌هایی می‌توانید در طراحی داخلی خانه خود استفاده كنید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

10)  یك فضای آرامش‌بخش بر اساس تعالیم ذن ایجاد كنید
با خلق حال و هوایی آرام و ساكت در خانه خود كه می‌توان از طریق مدیتیشن، چای خوردن، و یا انجام یوگا به آن دست یافت به طور كامل فرهنگ صلح‌طلبانه ژاپن را وارد زندگی خود كنید.

به اتاق موجود در عكس زیر توجه كنید. این اتاق كاملا بر اساس عناصر طراحی ژاپنی طراحی شده است و بسیار آرامش‌بخش است. به راحتی می‌توان در این فضا چای ژاپنی نوشید. یك فضای آرام در خانه خود را برای انجام مدیتشین و یا فقط نشستن و آرام شدن در نظر بگیرید. فقط یادتان باشد در این فضا یك بالشتك قرار دهید تا هنگام انجام این كارها خسته نشوید. اگر می‌توانید یك عنصر آبی نیز به فضا اضافه كنید تا دیگر هیچ صدایی كه حواس شما را پرت كند در فضا وجود نداشته باشد.

دیوارهای اتاق خود را به رنگ سبز یا قهوه‌ای ملایم درآورید، گیاهان سرزنده و شاداب به فضا اضافه كنید، و موسیقی آرامش‌بخش پخش كنید. اكنون فضای شما تبدیل به یك فضای ذن شده است و كاملا در یك فرهنگ ژاپنی غرق شده‌اید.

طراحی دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی ها ,درهای كشویی به سبك ژاپنی

اگرچه ممكن است شما در فضایی كه در آن فرهنگ باستانی ژاپن وجود داشته باشد رشد نكرده‌ باشید، اما همچنان می‌توانید به زیبایی‌شناسی آرامش‌بخش موجود در طراحی ژاپنی علاقه‌مند شوید كه عمیقا در تاریخ ریشه دارد.

برای دستیابی به چنین طراحی‌ای در خانه خود، از خطوط ساده، مستقیم، و مینی‌مالیستی موجود در طراحی ژاپنی در قسمت‌های مختلف خانه خود تقلید كنید. این عناصر را به فضای زندگی خود اضافه كنید:‌ عناصر طبیعی چوبی، گیاهان بسیار ساده، نورپردازی طبیعی، مبلمان مدرن، عناصر آبی، یك وان عمیق، بالشتك‌های نرم، درها یا صفحه‌های كشویی، فضایی برای مدیتیشن، و رنگ‌هایی كه در طبیعت وجود دارند.

تمام این عناصر فضایی یكدست و یكپارچه را به وجود می‌آورند كه در آن از عناصر طراحی سبك ژاپنی استفاده شده است؛ فضایی كه آرامش‌بخش است و زندگی آرامی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

منبع : chidaneh.com

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دکوراسیون داخلی

گروه مهندسی اصفهان دکور آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

مطالب جذاب دکوراسیون

امتیاز شما به این مطلب

دکمه بازگشت به بالا